Tuesday, September 27, 2005

Litt har jeg da lært

Ok, om Amerikanere:

De er late
Shuttle bus'en jeg tar (den som går fra hvor jeg bor til skola) tar ca 15 - 20 minutter på hele runden, alt etter hvor mange som skal av/på og om det er en rask buss eller ikke (noen er så trege at det er skummelt...og hvorfor havner man alltid på de trege når man er sent ute til time?). Det er to hovedstopp på campus, og det tar maks 5 minutter å gå mellom de to. Men SÅ mange ganger har det kommet folk på bussen på det andre stoppet, som ikke gidder gå 5 minutter til dit de skal, men heller tar bussen rundt hele campus - og off-campus - fordi "bussen skal jo den veien". Kan ikke skjønne hvordan folk kan være så late...og det kommer fra MEG!!

De er dårlige sjåfører
Amerikanske ungdommer har kjøretimer på skola, og de fleste får lappen for en slikk og ingenting... Men herregud, så mange det er som kjører rundt i nye, men bulkete biler (nordnorsk, les: bonglate bila :D). Og det går nesten ikke en dag uten at jeg hører studenter snakke om bilulykker de har vært med i. Tror kanskje ikke det norske systemet er så ille...

De er usunne
Ok, jeg har allerede fortalt om brødet; t.o.m. grovbrød er mykt og søtt. Og det er så mange tilsetningsstoffer i dem at de holder seg ferske i evigheter (akkurat det er litt skummelt). Så etter et litt mislykket forsøk i forrige uke (note to self: ikke lag brød med bakepulver) har jeg nå kjøpt gjær, og er klar til å forsøke igjen!
Men hvordan de kan spise så mye usunn mat skjønner jeg ikke. De fleste her har meal-plan, som betyr at de spiser på skola. Og her er maten for det meste usunn. De som har hatt sånne meal-plans før sier de legger på seg av å ikke lage mat selv. Men det er kun vi her i The Village som har egne kjøkken, så de har liksom ikke så mange valg...

Og en til om amerikanere...man må jo bare like dem :) Selv om de til tider er overfladisk hyggelige er de jo tross alt bare...amerikanere :) Og overfladisk hyggelig er bedre enn ikke hyggelig i det hele tatt.
Samantha, hun amerikanske jeg bor med, er veldig grei. Hun kommer fra en kunstnerisk familie, så vi har planer om å få gjort noe med stua. Nå er den bare steril-hvit, så vi vil ha inn litt fager og liv. Eva, fra Østerrike er også grei. Og det er jo hun Afghanske også, men det er en del kulturforskjeller ute og går. Feks. må vi passe på at vi ikke har svinekjøtt eller alkohol på/i noen av tingene hennes (vi deler litt på kjøkkenting), og så er hun en veldig stille person. For ikke å snakke om at hele familiesynet er totalt forskjellig hos dem. Der er man sammen om alt, man besøker slekt hele tiden, lager mat sammen osv. Mens for amerikanere er det stikk motsatt, de skal gjøre alt selv, og individualisme er en stor greie her. Dewa sa at dersom hun ikke hadde blitt kjent med et par av de afghanske jentene her hadde hun nok grått seg til søvn hver kveld! Glad jeg ikke har det sånn...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home