Monday, December 19, 2005

Long time, no write

Har ikke oppdatert siden forrige søndag, da brannalarmen gikk. Så kanskje det var dagens brannalarm som fikk rævva mi i gir?! Lurer på hvem det er som klarer å få alarmen til å gå hele tiden...neppe samme personen, men herregud, de andre bygningene har ikke brannalarmer hele tiden!

Anywho, grunnen til at jeg har oppdatert så lite er eksamen. Jeg har 5 prøver denne uka , 1 i dag, 3 i morgen og 1 på onsdag. Den jeg hadde i dag (film) gikk greit, og etterpå hadde vi mulighet til å forbedre hele semesterkarakteren ved å se en filmsnutt, og så skrive om teknikker som ble brukt i filmen. Hun sa at dersom man bare kunne skrive feks. 3 paragrafer kunne man bare heller drite i det! Ble litt bekymra da, for jeg ante ikke hva jeg skulle skrive. Men da jeg først kom i gang skrev jeg 5 sider (men ikke A4, vi har såkalte "blue books" som er noe mindre) :)

I morgen har jeg først prøve i marketsføring, deretter en critique i samme faget (har en artikkel, får noen spm man skal svare på basert på pensum). Vi kan bruke boka på critiquen, så det er ikke noe problem. Jeg trenger ikke ta den for man trenger bare ta 2 (og det har jeg allerede gjort). Men jeg fikk en A og en B på de to, men bare de to beste telles, så om jeg får en A til er det jo mye større sjanse for at jeg får A sammenlagt. I morgen kveld har jeg eksamen i amerikans historie, som blir den verste av alle. Jeg har skrevet alle notatene mine på dataen, og printet ut, og her snakker vi 23 sider med detaljer (normal linjeavstand, Times New Roman, for den som måtte lure) som jeg må kunne, så det blir ikke lett.
Jeg trodde onsdagens eksamen ville bli den verste, for jeg kunne ingenting av pensum i det faget. Vet ikke om jeg har nevnt lærerinna før, men hun snakker fort og lavt, og leser rett fra sine egne notater. Når vi sa snakker om halvannen time strait med detaljer fra bl.a. f.kr. kan dere kanskje forestille dere... Vi har fått 6 spørsmål utdelt, og 4 av disse kommer på eksamen, hvorav vi må svare på 3. Så for å være sikker på å kunne klare å svare på 3 må jeg ha forberedt svar på 5 av de på forhånd. Og det er nettopp det jeg har gjort i det siste. Har brukt endeløse timer på å forberede 5 - 800 ords svar på 5 av oppgavene (vi må skrive minst 1000 ord på eksamen, så om jeg har minst 500 på forhånd til hver oppgave klarer jeg sikkert å huske nok detaljer til å få 350 på hver av dem). Problemet var bare at det som står i boka, det hun har snakket om i timene og det hun spør om til eksamen er 3 vidt foreskjellige ting!!! Har vært nær sammenbruddets rand mange ganger de siste dagene, men i dag ble jeg ferdig med siste oppgava, og kan endelig konsentrere meg om morgendagens eksamen. Den første er heldigvis ikke så ille. Skal bruke morgendagen på å forberede morgenkveldens eksamen, og onsdagen på å forberede onsdagskveldens...en dag pr eksamen får holde (og etter all researchen jeg har gjort på de oppgavene jeg har skrevet, burde det ikke være noe problem). Den siste eksamen er forresten development of western civilization, altså ca. 3000 år med historie...artig, ja! Har sittet døgnet rundt nesten (natt til søndag sov jeg ikke, bare halvannen time på formiddagen, og var ikke det minste trøtt resten av dagen, var helt normal og uthvilt), og ikke spist masse. Har spist sen frokost og så ingenting før langt utpå kvelden (i dag spiste jeg noen skiver til frokost, og så middag kl 23.00!). Gleder meg til å komme tilbake til en litt mer normal rytme når jeg kommer hjem!

Jeg har ikke begynt å tenke på å pakke engang. Får se om jeg ikke får begynt litt i morgen, for jeg reiser torsdags morgen. Vi er 5 stk som skal til samme flyplass, så jeg har bestilt buss til oss alle. Spurte Patty på det internasjonale kontoret, og hun snakket med de som skolen leier (noen av) bussene av. Vi betaler $210 tilsammen, så det blir bare $35 pr. pers (ca. 250,-). Jeg og Marianne tar fly kl fire, men de andre skal ikke reise før i åtte - ni-tiden. Heldigvis sa de at det ikke var noe problem å vente i så mange timer ekstra på flyplassen. Det er uansett mer å gjøre der enn her ;)

Så, dett var dett for nå! Klokka er snart midnatt, og jeg skal opp om 7 timer, så jeg burde hoppe til køys snart. Må lese en del til gjennom notatene mine før jeg kan legge meg, men er ikke bekymret eller noe :)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home