Friday, March 17, 2006

Miami, baby!

Hadde ikke tilgang til pc på en stund, så her kommer hele Miami-turen i ett!

SØNDAG



Etter to timers søvn sto jeg opp klokka tre om natta for vi skulle møtes kvart på fire. Vi skulle kjøre til (i nærheten av) flyplassen i 4 biler, men noen av dem var så klart sene (”søramerikanere” og ”normalt tidsbegrep” hører ikke helt sammen…). Bilen til hun ene hadde visst brutt sammen. Betryggende. Men vi kom oss frem til slutt. Vi kom til hotellet rundt 11, tror jeg, men fikk ikke sjekke inn før 4. Så vi satte fra oss bager og kofferter i et rom der, og gikk ned til stranda.





Vi la oss på pledd i skyggen under noen palmer, og sovna raskt. Dårlig idé…



Om kvelden gikk vi på restaurant. Maten var god, men det var litt av et sjokk å finne ut at de la 30% på prisen etterpå; 15% skatt og 15% tips! Helt sykt!

MANDAG
Dagen begynte som alle de kommende dagene ville bli; med mange timer på stranda. Eller, vi var og bada nå og da, men vi lå i skyggene under palmene hele dagen, rett ved siden av stranda. Hadde tenkt å leie parasoll på stranda, men til $15 pr. stk…tro’kke det, nei!

Senere på dagen, mens vi var ute og svømte, kjente jeg plutselig noe rundt foten min. Tenkte det var en stein eller noe søppel eller noe. Men neida, plutselig så jeg noe grått bevege seg frem og tilbake rundt meg. Ingen tror meg når jeg sier det var en liten hei (det er nemlig hai i området), og skal jeg være ærlig vet jeg ikke helt om jeg tror det selv…men i så fall var det den største fisken jeg noensinne har sett! Den må ha vært bortimot en meter, og jeg får fremdeles mild panikk bare ved tanken! Alle de andre bare ler av meg, men tro meg, hadde de selv vært i den situasjonen, og sett hva jeg så…

Utpå kvelden gikk jeg, Marianne, Domi og Marjana ut og sjekket livet i nærheten. Brukte mange timer på å bare vase oppover gatene, gikk innom mase butikker, spiste is (eller drakk iskaffe for min del), så på livet og bare generelt sett koste oss.





Jeg og Marjana gikk hjem I 23-tiden, men Marianne og Domi ble igjen (ville være igjen, jeg også, men ville ikke at Marjana skulle måtte gå hjem alene, var et stykke å gå). Men det viste seg at vi fikk det fint også, gikk innom noe som het Española Way, et lite stykke Spania midt i Miami. Elsket livet der!

TIRSDAG


Jepp, dagen begynte som de andre, med herlig temperert vann og palmeskygge. Gjorde ikke så mye før på kvelden, da vi 5, pluss en fyr som heter Jason gikk tur. Først gikk vi fra 11th Street, hvor hotellet ligger, til 1st (gikk egentlig en block til, for det ligger en gate nedenfor 1st, men den er uten navn, og bare en sti).





Vi gikk også forbi Amsterdam Palace, hotellet hvor Versace ble skutt. Vi gikk vel forbi der hver dag, for de var i samme gate som hotellet vårt :)





Så gikk vi oppover igjen, men langs strandkanten, og deretter langs vannkanten.



Vi gikk videre opp til 19th street (tror jeg), og så 5 blocks bortover andre veien, for å spise middag på en fin restaurant (jeg, Domi, Marianne og Jason, Marjana og Patricia ble ikke med). Hmm, det vil si vi gikk til sammen 50 blocks…det er et godt stykke, det!

ONSDAG
Slitne etter kvelden før ble jeg og Marianne liggende å sløve på rommet vårt (vi to delte sammen med to andre jenter, ei fra Nepal og ei fra jeg vet ikke helt hvor…). Senere gikk vi ned på stranda igjen (sjokk), men det var ikke mye til svømmevær, med store bølger og lett overskyet vær. Men det skal mer til for å stoppe en viking, så jeg, Domi og Patricia hoppet uti, og hadde det dritkjekt. Det var ikke mange på stranda pga været, og det var ingen i vannet der som vi var! Vi ”surfe-svømte” på bølgene og bare tulla og lo i evigheter :D

Senere på dagen gikk vi innom noen butikker, bl.a. en hvor de solgte ekte alligator-hoder. Hadde de vært falsk hadde jeg ikke kjøpt fordi det var juggel, men da jeg fikk vite at de var ekte ville jeg i alle fall ikke ha. Vil ikke være med å støtte drap på og handel med uskyldige dyr. Kom det standhaftig fra kjøtt-elskeren… ;)



De hadde også mange kule t-skjorter, men de var liksom ikke helt i min størrelse…



Etterpå gikk vi for å bestille mat. Endte opp på en pizzaplass hvor Marianne betlate nesten dobbelt for en calzone (de hadde skiftet priser hevdet han bak disken, selv om det hang digre tavler på veggen med priser printet på). Etterpå fikk hun tilbake det hun hadde betalt for mye, og enda litt. Like greit, for hun fikk ikke det hun bestilte. Jeg bestilte en liten pizza, men da den var ferdig hadde de laget en enorm pizza til meg (den største de hadde). Flott opplegg! Jeg klarte ikke å spise halvparten engang, selv om jeg fikk hjelp av både Marianne, Domi, Marjana og en neger som kom bort og ville smake, og som spurte om jeg ikke skulle invitere han til New Jersey (men amerikansk aksent er det ingen problem med å late som om jeg er amerikaner selv). Derfor gikk vi etterpå rundt til vi fant en gammel uteliggerdame jeg hadde lagt merke til et par kvelder i forveien. Vi spurte om hun var sulten, og hun ble så glad, stakkars. Får så vondt i hjertet av å tenke på alle uteliggerne vi så i byen. Og hun var så gammel og virket så koselig.

TORSDAG
Torsdag betydde hjemreise, men ikke før etter at vi fikk enda noen timer under den faste palmen vår, og en vassetur langs strandkanten.

Hele gjengen, 21 stk., spiste lunsj sammen rett før vi reiste, noe som – bortsett fra flyturen – var eneste gangen alle var samlet.



Så alt i alt kan vi vel konkludere med at jeg hadde det fint… :)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home