Monday, February 20, 2006

Pledge this!

Kom nettopp på noe som skjedde i går, men gidder ikke skrive alt siden Marianne allerede har skrevet det i bloggen sin. Dette er hva hun skrev (det i kursiv er mine kommentarer):

"Jeg vet ikke om det er noe nordmenn flest kjenner til eller ikke, men på amerikanske universitet og colleges er det såkalte greske sororities (for jenter) og fraternities (for gutter). Det er klubber på en måte. Folk i de samme sorority'ene og fraternity''ene kaller hverandre brødre og søstre. Alle disse har tre greske bokstaver som navn, for eksempel "Alpha Kappa Sigma" eller "Delta Phi Lambda". Det kan være flere Alpha Kappa Sigma sorority's/fraternity's i USA bare på forskjellige skoler og disse er da kalt chapters. Du kan ikke bytte sorority eller fraternity hvis du først har blitt medlem av en. Selv ikke hvis du bytter skole, om det da ikke er et annet chapter av samme soroity/fraternity. De er "sisters/brothers for life". Dere har sikkert sett dette i sånne filmer som "Legally Blonde"

Grunnen til at jeg forteller om dette er fordi hvert semester er det noen stakkars sjeler som prøver å komme inn i disse sororityene/fraternityene. For å få bli med må man "pledge" og det er en morsom affære. De må gjøre ALT de får beskjed om! Og på skolen jeg går på må de marsjere på rekke hele dager. De må spise mens de står på rekke, hente mat, gå på do... ALT! Du kan jo tenke deg at dette er ganske komisk å se på. De må sikkert gjøre andre greier også, men i dag kom en laaaaang rekke med pledges inn i matsalen. Jeg satt der med mine to venninner og vi syns jo det hele er utrolig festelig. Når vi reiser oss for å gå så tar jeg tak i jakka til venninna mi og marsjerer bak henne. Den andre venninna mi skjønner tegninga og tar tak i jakka mi og dermed marsjerer vi ut av spisesalen som om vi pledger vi også. I det vi skal ut av bygget hører vi noen i etasjen over oss:

- Are you mimicking those girls? roper ei jente ovenifra
- Yeah! Svarer vi
- That's not funny! This is serious! bla bla bla (serious shit, som hun så fint bjeffa ned til oss)
Jeg knakk naturligvis sammen og holdt på å le meg ihjel, men venninna mi svarer
- Fuck you! (det var meg, det...)
Etterpå var hun irritert over at hun ikke sa noe sånt som
- You think it's funny to welcome your new sisters that way! eller - Is this your way of teaching girls to be independent? (nuvel, irritert var jeg vel neppe, men det er alltid etterpå man kommer på kloke ting å si)
Jaja, man er alltid etterpåklok... Morsomt var det i alle fall *glise*"

Her er noen bilder fra da noen gutter drev på med samme opplegget forrige helg

Bæææ!


Rrrrett!


Vi ville også pledge

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Er det mulig?!?!?!
Jeg lo godt! :-)
Det er jo USA så på en måte er jeg ikke overrasket... (generaliserer ikke, jeg.. hihi)
MEN- er det ikke et UNIVERSITET dere er på nå??
Trodde slikt er man ferdig med på videregående eller no'.
Det morsomste var jo hun som "bjeffa" til dere om hvor seriøst dette var!
Det hele forteller bare om amerikansk måte å komme seg fram på her i livet: vha butt-kissing!
Eller?
Ja, ja! Moro var det om lese om det vaffal ;-)

6:48 AM  

Post a Comment

<< Home